Aastavahetus Prahas vol 1

Viimased viis aastat oleme vastu võtnud erinevates riikides. Nii on minu meelest kõige toredam – veeta jõulud mõnusasti kodus traditsioonilise jõululaua taga ning kohe pärast pühi lennata kuhugi kaugemale uut aastat vastu võtma. Tagasi koju jõuame tavaliselt 1. jaanuaril.

Brüsselist püüavad kõik expatid ikka juba enne jõule minema pääseda, siis on lennujaam rahvast pungil ja piletihinnad laes. Näiteks jõuludeks Eestisse sõites tuleks piletid juba aasta alguses ära osta, kui pole soovi nende eest välja käia summat, millega võiks väiksema ümbermaailmareisi ette võtta. Pärast jõule lennates on aga rahvast hõredamalt ning täiesti normaalse hinnaga pileteid leiab veel novembriski. Pealegi armastavad siinsed lennujaamatöötajad tihtilugu streikida ja võtavad selle tavaliselt ette just jõulueelsetel päevadel.

Senisteks aastavahetuse sihtkohtadeks on meil olnud Costa del Sol Hispaanias, Pariis, Porto, Nice ja Viin. Eriti just eelmisel aastal Viinist jäid meil väga head mälestused ja nii oligi algul mõte, et lähme sel aastal sinna tagasi. Uue aasta vastuvõtmiseks on Viin tõesti hästi meeldiv koht. Viinis oleksime tahtnud elada aga samas Airbnb kaudu leitud korteris, kus eelmiselgi korral, sest see korter oli lihtsalt super leid. Ükski teine variant lihtsalt poleks saanud olla parem. Paraku selgus oktoobris asja uurides, et see korter on vahepeal saavutanud teenitud populaarsuse ja kuni märtsini sisuliselt kogu aeg broneeritud. Nii siis lükkus Viini-reis edaspidiseks ning sõelale jäi hoopiski Praha, sest mulle tundus, et see linn võiks pakkuda Viinile üsna sarnast fiilingut.

Kunagi, kui ma veel turismifirmas giidina töötasin, tegime poolel teel Pariisi alati Prahas peatuse. Jõudsime kohale enam-vähem südaöösel, et ööbida hotellis Luna kuskil kaugel perifreerias ja hommikul tegin siis turistidele väikese linnaekskursiooni. Alustasime ülevalt St Vituse katedraali juurest, kõndisime üle Karli silla ja lõpetasime raekoja platsil kellamängu vaadates. Nüüd on viimasest korrast aga 15 aastat möödas ja C. pole kunagi Prahas käinud. Õieti pole ta üldse Ida-Euroopa käinud, kui Läti ja Peterburi välja arvata. Nii et tema jaoks tõotas tulla põnev reis. Elevust lisas seegi, et tśehhid pole loobunud oma tśehhi kroonidest – nii ootas ees rohkelt lõbusat peastarvutamist (1 euro on ligikaudu 26 tśehhi krooni).

Kaks viimast aastavahetust oleme majutunud Airbnb kaudu leitud korterites, Prahas aga läksime hotelli. Kesklinna korterid jäid seal kõik hinnaklassi 120+ eurot ööpäeva eest, sel juhul on ju hotell mõttekam – tuba tehakse iga päev puhtaks ja hommikusöök on Rootsi lauas.

Meie 4* hotelli nimi oli Opera ja välja nägi see nagu roosa sefiiritort. Asukohal polnud viga – kesklinna ülemises servas, jõe kaldal.

Sisekujundus oli pisut kitśimaiguline ja tiba vanaaegne, kuid tuba oli see-eest avar ja vannitoas oli vann.

Hotelli lähedalt algas tänav, mida mööda sai sisuliselt otse jalutada raekoja platsile. Esimesel õhtul jõudsime küll vaid poolele teele – jõuluturule. Neid turgusid oli üle linna tegelikult palju, vähemalt kümmekond ja kõigis neis oli sama menüü – seasink hapukapsaste ja klimpidega, magusad küpsetatud tainatorud nimega Trdelnik ja hõõgvein. Lisaks muidugi igatsorti käsitöö ja suveniirid.

See klimpide lisamine hapukapsastele oli ausalt öeldes natuke ehmatav maitseelamus. Justkui ei sobinud need priskeid vaklu meenutavad jahurullikesed hästi sinna singitükkide ja kapsaste vahele. Aga singid olid see-eest ausad:

Trdelnikud nägid välja sellised torud. Tainaribad keeratakse ümber metallsilindri ja küpsetatakse süte kohal, hiljem kastetakse toru suhkru-kaneeli-mandlipurusse.

C.-st sai suur Trdelnikute fänn, nii et sõime neid erinevates kohtades kindlasti vähemalt kümme tükki.

Toredad olid ka värsked, spiraalse noaga lõigatud ja õlis keedetud kartulikrõpsud, mida sai ise oma soovi järgi maitsestada:

Kui mul tavaliselt on enne reisile minekut tehtud põhjalik eeltöö ja koostatud iga päeva kohta ligikaudne programm, siis Prahas lasime end juhtida juhusel. See linn sobib suurepäraselt selleks, et minna vooluga kaasa ja sihitult ringi uidata. Prantslastel on selle kohta verb flaner. Praha on põnev, detailne, mänguline, lustlik – väga lihtne on hommikul hakata mingis suunas minema ja lihtsalt vaadata, mida päev toob.

Meie matkad olid iga päev vähemalt 8-tunnised, käisime läbi kõik kesklinna ümbritsevad rohelised mäenõlvad, istusime kohvikutes, sõime trdelnikuid… Ning kõige selle juures meil praktiliselt ei tekkinudki lahkarvamusi või vaidlusi, mis 14-aastase teismelise puhul on väga märkimisväärne saavutus. 😀

C.-le meeldis, et Prahas on palju väikeseid spetsialiseerunud poekesi, näiteks ühes müüakse ainult köisi ja nööri, teises ainult pliiatseid, kolmandas ainult aerosoolvärve jne. Sellised poekesed on palju sõbralikumad ja personaalsemad kui suured Miljonit Asja Müüvad Keskused. Seejuures hinnatase on Prahas vägagi demokraatlik, ma arvan, et isegi Eestiga võrreldes, rääkimata siis Brüsselist.

Uskumatu lugu, aga isegi kaubanduskeskused on neil ilusad. 🙂 Tavaliselt väldin ma selliseid keskusi iga hinna eest ja juba uksest sisenedes kannatan hapnikupuuduse käes. Aga meie hotelli lähedane Palladium mulle täitsa meeldis:

Tśehhi inimestest jäi mulje, et nad on lihtsad, sõbralikud ja abivalmid. Hästi kodune tunne oli nende keskel olla. Lääne-Euroopas on inimesed üldiselt teistsugused. Nad on küll ka viisakad ja sõbralikud, kuid see rohkem selline reserveeritud-distantseeritud sõbralikkus. Tśehhides on slaavlaslikku soojust.

No ja toidud. Need olid muidugi väga maitsvad! Mitte just tihti ei satu ma sööma toitu, mida ma ise kodus vähemalt sama hästi järgi teha ei oskaks. Aga no see kammkarpidega kõrvitsarisoto oli ikka ulmehea! 🙂

Koogid ja kohvikud on Prahas, nagu arvata oligi, väga sarnased Viinile. Koogid on kõrged, mitmekihilised ja ehtsad, ilma keemilise järelmaitseta. Kohvikus Milani käisime neid lausa 2 korda söömas:

Lemmikkohviku leidsime aga 1. jaanuaril imelises juugendstiilis Obecni Dumis, kus asub ka Praha suurim kontserdisaal.

Selle kohviku sisekujunduse on teinud üks mu lemmikkunstnikke Alfons Mucha. Te vaid vaadake, milline imeline saal:

Võiks arvata, et tegu on mingi üdini peene ja kalli kohaga, aga tegelikult läks seal 2 suurt kooki, latte ja jäätisekokteil vaid natuke üle 10 euro maksma. On a adoré! Ideaalne algus uuele aastale. 🙂